“РУС И ЈА У ЗЕН И ТУ”-2017

43 броја Зенит авангардног часописа који је излазио од 1921. до 1926. су уз Мирослављево јеванђеље, део УНЕСКО дигитализоване културне светске баштине од 2009. године. Изложба је посвећена односу покрета, његовог оснивача Љубомира Мицића(1895-1971) и руских авангардиста. Део изложбе је са фотографијама са изложбе Ирине Суботић “Зенит и авангарда 20их” из 1983, као и Иринин рад „Одблесци руске авангарде у југословенском зенитизму“, а део је посвећен младозенитистима дадаистима, групи Тревелери, у којој је радио и Милош Сомборски(1902-1983), поводом чије заоставштине се и десила инспирација за изложбу.

2017. се слави 100 година од Октобарске револуције у Русији и посебан тематски осврт манифестације Ноћ музеја се односио на ту важну цивилизацијску прекретницу. У Русији су авангардни уметници добили простор за деловање и на заначају, што је резултовало развојем више авангардних праваца.

Састанак Љубомира Мицића у Немачкој са руским уметницима је довео 1922. године до двоброја 17-18  чији су уредници били Иља Еренбург и Ел Лисицки.

 

Управо је на изложби “РУС И ЈА У ЗЕН И ТУ” био презентован репринт 17-18 двоброја из 1983. који је дар Ирине Суботић КЦ “Перилу”. На изложби је објашњена веза тог броја и руских уметника са  конструктивистичким тежњама Јо Клека(1904-1987) травелера и главног домаћег зенитистичког уметника, кроз изложене репродукције прве слике констуркитивистичке авангарде “Пафаме”, која је поклон од Маје Плавшић и репродукцију слике из каталога изложбе “Људи су убице”.

У музичком делу наступили су Јелена Четник(Четник је презиме) и КУД “Драган Марковић” дечији ансамбал. Аутор поставке као и концептуалног рада “Изените” је био Милан Катић. Посетиоци су могли да виде и сталну поставку КЦ Перила као и бројна уметничка дела са претходних манифестација, као што су “Први спрски устанак у слици и речи” из Народног музеја Аранђеловац, кустоса Ивана Ранчића на спољашњој фасади, у дворишту четири скулптуре Милисава Петковића са бистама народних хероја из 1969. и три скулптуре Ратка Вулановића под називом “композиција 77”.

Назив Раткове композиције асоцира на често коришћени број у Зениту 77, и на тачну надморску висину КЦ”Перила”.

Наравно, стална поставка у виду изложбе “Са Јулком кроз време” ауторке мастера историје уметности Милене Недељковић је и овај пут била запажена, као и наше ластавице на Перилу.