Јатаган попа Леонтија Марковића на изложби “Забрежје 1804-1944”

Јатаган попа Леонтија Марковића први пут је јавности представљен у организацији удружења “Перило Забрежје” у оквиру манифестације Дани европске баштине на Забрежју у Културном центру “Перило 27. септембра 2020. године. Јатаган је изложен у склопу изложбе “Забрежје 1804-1944” аутора Милана Катића у галерији “77” (линк). Изложба је била део пројекта “Европа и колекције Перило”, који је подржало Министарство културе и информисања Републике Србије на конкурсу за Музејско наслеђе у 2020. години.

Фото: Дарко Бјелановић

Јатаган је за потребе историјске изложбе уступио власник господин Живомир Поповић- Жикица, потомак попа Леонтија Марковића. Живомир достојно чува осим сабље и сећање на свог славног претка. Нажалост, октоих попа Леонтија Марковића је неповратно страдао у поплави 2014. године. Организатори су се Живомиру приликом презентације изложбе и музеолошког вођења срдачно захвалили, а посетиоци изложбе су могли да виде аутентично оружје из Првог српског устанка. Јатаган је поп Леонтије највероватније отео од Турчина којег је убио.

Фото: Дарко Бјелановић

Поп Леонтије Марковић из Уроваца је једна од важнијих личности Првог српског устанка из 1804. године. У Првом српском устанку Забрежје је било место важних одлука, састанака, место комуникације и потом у 19. веку место трговине. У оквиру поставке презентована је и спомен-стела Пантелије Ружичића. Прота Матеја Ненадовић је написао 14. марта 1804. године у Пантелијином дому на Перилу прва дипломатска писма у историји Србије. Поп Леонтије Марковић се у протиним “Мемоарима” помиње на више места. У наставку текста цитиран је део у којем је прота Матеја позвао попа Леонтија и остале вође да дођу на Перило на Забрежју да дижу устанак протов Турака.

Аутор дизајна: Ненад Аћимовић

“Мемоари” Проте Матеје Ненадовића(ЛИНК):

Други дан дође мој стриц. Он остане у војсци, а ја одма одем да тражим џебане, и 17. фебруара дођем у Забрежје, поручим и дође ми ту Петар Јерић из Звечке и Исаило Лазић и поп Леонтије из Уровца. Ја не кажем одма њима, да сам оставио на вису са Јаковом 700 људи, јер рад сам био да видим хоће ли и они да се дижу. Петар Јерић беше убио једног Турчина чамџију и ја га почнем карати говорећи: „Зашто, Петре, замећеш кавгу с Турцима? Лако је теби: ви сте овде близу Саве пак ћете одма побећи преко воде, али ми смо далеко, могу нас Турци све исећи и поробити”. — На то се они на мене изрогаче: „Та ми хоћемо да осветимо нашега кнеза а твог оца”. — Ја им на то кажем да ја врло жалим мога оца, „али ако се ми пре подигнемо и завадимо с Турцима, ви ћете онда утећи преко Саве, или помирити се с Турцима”. Кад чуше они, да ја тако говорим, а они се сви сневеселише и забринуше. Ја кад видим да људи искрено говоре, и да хоће да устају, само ако се ми око Ваљева кренемо, поверим се њима и кажем: „Је ли тврда вера, да вам кажем?” — „Јест, јест!” одговоре они. — „Е чујте, ја сам оставио са стрицем Јаковом у Бранковини сва села, од Тавнаве до Ваљева, скупљена у гомили; и писао сам Кедићу и Грбовићу да и они чете купе да бијемо у Ваљеву Пореч-Алију; и ја одо̓ да тражим џебане у Немачкој!” — Онда сви они ђипе и весело повичу: „Еј јуначе, зашто одавно не кажеш него нас плашиш?” Ту се наново ижљубимо и у̓ватимо веру, да ћемо се тући, и одма се договоримо да они сву Посавину преуготове, док се ја вратим.

Затим седнем ја у један чун са Еладијом из Забрежја увече, и низа Саву поред Београда, те ноћу дођем у Земун у парлаторију. 

Фото: Рајко Вићентијевић