Свечано отворене изложбе и проширени КЦ “Перило” 27.9.2020.

У недељу 27.9.2020. године ауторски тим Маја Вуковић Бисерко, Ана Ранисављевић и Милан Катић, отворио је свечано у проширеном КЦ “Перило” на Забрежју две изложбе и Манифестацију Дани европске баштине – којa 2020. године има тему “Наслеђе и образовање” .

Плакат: Ненад Аћимовић, Фото и видео: Дарко Бјелановић

Манифестацију и пројекат “Европа и колекције Перило” је подржало Министарство културе и информисања Републике Србије, што је наглашено на самом почетку поздравног говора Милана Катића.

Фото и видео: Дарко Бјелановић

Посетиоци су могли да се упознају у оквиру изложбе “Авангарда, архитектура и урбанизам” Марије Вуковић Бисерко и Ане Ранисављевић са радовима Милоша Сомборског. Милош је био члан авангардне групе Травелери, али и архитекта, урбаниста и фотограф. На Забрежју су премијерно изложене документација, фотографије, уметнички манифест, планови, Октобарска награда града Београда, диплома из Загреба, медаље из Београда и Сарајева у дуплираној и проширеној Главној галерији. У простору је доминирао изложени Генерални урбанистички план Београда аутора Милоша Сомборског из 1950. године који је био излаган 2018. године у МОМА, њујоршком музеју савремене уметности. Организатори су истакли да је ГУП фотографисао Срђан Вељовић, тренутно најактивнији београдски уметнички фотограф. Монографију о колекцији и изложби ауторке спремају за крај године.

У новоотвореној Галерији “77” у сутерену Милан Катић је посетиоце водио кроз изложбу “Забрежје 1804. до 1944.” Представљени су експонати из периода трговине и периода ратова. Посебно су се истакле стела Пантелије Ружичића у чијој кући је почела српска дипломатија 1804. године и јатаган попа Леонтија Марковића из Уроваца који је за ову прилику уступио наследник-Жикица Поповић.

У другом делу програма одржана је промоција књиге “Перило виолина” Милана Катића, која прича о околностима и људима који су кроз три века свирали инструмент- музејски експонат. Модератор Марија Вуковић Бисерко истакла је да се ради о историјском раду који је значајан као извор, док је рецезент књиге Весна Алексић, ове године у библиотекама најоткупљиванији српски писац, рекла да књига нема жанр. Весна је нагласила да се може читати као белетристика, не само као научни рад и да књига “има емоцију”.

Након промоције књиге на Перило виолини је свирала концертмајстор Симфонијског оркестра РТС-а, Катарина Алексић композиције “Што се боре мисли моје” и тему из филма “Шиндлерова листа”. Катарина је за музеј на Перилу донирала једно од својих гудала и истакла да је у донацији учествовао и рестауратор виолина Милија Бранковић, који када је чуо за коју прилику се сређује гудало, своју услугу није хтео да наплати. Организатори су се топло захвалили и Катарини и Милији. Најављен је документарни филм.

Фото: Дарко Бјелановић

На традиционалном годишњем свирању Перило виолине, пети пут се свирала композиција компонована по стиховима песме кнеза Михаила Обреновића, да би се истакла блискост Обреновца и првих власника вилоине са Обреновићима.

На крају програма пројектован је филм Драгомира Зупанца “Нова уметност двадесетих-зенитизам, дадаизам и конструктивизам” из 1983. године. Драгомир је свој филм донирао и омогућио организаторима сва потоња едукативна емитовања.