Владари на Забрешком граду

„Забрешки град-музеј на отвореном“ је ауторски концепт из 2010. Милана Kатића.Колекција-инсталација паноа са ликовима историјских личности из 2013. аутора Ненада Аћимовића у поставци Валентине Бакић је постављена, “где су се сретали европски исток и запад”.

УГ“Перило Забрежје“ је основано 2010. због (цитат):“очувања и унапређења културно историјског наслеђа Перила, Забрежја, Обреновца и Београда“, а сам назив сугерише на пункт Забрешки град. Забрешки град је уписан у Ваљевске књиге још 1817. године, због важног географског положаја и лучке међународне сарадње. У 19. веку је био важно европско чвориште, лука и царина између Србије и Аустроугарске монархије.

На првом фестивалу Ослобађање 2013. је настало дело „Владари на Забрешком граду“, аутора концепта Милана Катића и дизајна Ненада Аћимовића.Идеја “помирења истока и запада, левих и десних и човека и приороде” је еманирана распоредом владара. Помешани су Карађорђевићи, Обреновићи и Хабзбурзи, који су сви заједно уступили на Забрешком граду место на врху и примат једној историјској личности коју треба читати као духовну, али и као устаничку фигуру-Прота Матеја Ненадовић. Прота Матеја је свештеник који је са 27 година на Забрежју подигао устанак и отпочео српску дипломатију у дому Пантелије Ружичића 1804. Перило колекцију предмета УГ”Перило Забрежје” брендира као колекцију предмета потомака Пантелијиних, која има сталну поставку у КЦ “Перилу”.

Осим трговачкog, Забрешки град има велики историјски значај јер су за њега везане важне одлуке, сусрети,  битке и моменти из комуникације и историје, које су у вези са 9 владара чији су ликови на Дому културе од 2014. године и другог Ослобађање фестивала. О сваком од владара чији су дизајнирани панои на Дому културе Забрешки град постоји прича која се прича у оквиру екскрузије „Забрешки град-Перило-Фенек“.

Постоји сијасет занимљивих причао и о самој судбини паноа. Наиме, током првог фестивала Ослобађање и наступа DJ Nucleusa, један од поштовалаца лика и дела Карађорђа и Петра Првог Карађорђевића је њихова два паноа склонио, да би их заштитио од, по њему, неприкладне тренс музике. Најпре су се организатори сневеселили због крађе, а онда месец дана након феста је господин пришао и признао шта се десило, те је то била једна врло симпатична епизода.Након што су дизајнирани премијерно изложени 2013, требало је да 17.5.2014. буду на Ноћи музеја постављени на Дом културе, али уместо поставке и људи у Дом на Забрежје  су ушле тамнавска и колубарска вода.

Друго Ослобађање је садржало и перформанс са паноима. Када су враћени панои са Карађорђем и Петром Првим установили смо да су се услед топлоте искривили, те су , кренуле пошалице Обреновићеваца и Карађорђевићеваца, о томе да су Карађорђевићи “криви”. Најпре смо са експонатима Перило колекције, уметнинама, оружјем (из куће почетка српске дипломатије), плочама и музичким инстурментима, држећи их у рукама, прошетали по нашем рањеном Обреновцу, а потом смо на вашаришту направили авангардни перформанс.

Перфоманс је био врло весео и послужио је у најавном промо споту. Асоцирао је на сили вок скеч Монти Пајтоноваца и на стање нејединства односа у Европи. Важан део Перило колекције јесте заоставштине Милоша Сомборског(1902-1983), сина забрешке учитељице Јулке који је био члан дадаистичко-зенитистичке скупине(осн. 1922.). УГ “Перило Забрежје” се бави причом о Травелерима и брендира их као Монти Пајтоновце пола века пре британских. Зато је историјско наслеђе послужило у овом перформансу пре подизања и стављања на Дом на Забрежју у сарадњи са саветом МЗ Забрежје.

Док су људи из фирме МТС Инсталатер постављали паное Обреновића , Карађорђевића, Хабзбурга и Проте Матеје Ненадовиће пришао нам је Шипетић Неша и дао ђуле које је управо у тим мометнима пронашао у својој капетанији на самој обали Саве. Сам тај моменат и ђуле које је испало је родило “вОдОм” пројекат исијавања умтности на Саву и Дунав, који је први пут реализован на Ослобађању 2015. “вОдОм” подратумева исијавање на исту воду и идеја да буду укључени градови на Сави и Дунаву који ће “сачекивати” арт воду , где ће се уметност сабирати и улити једна у другу на ушћу у Београду, са идејом молбе природи да се не поново поплава и данам се умилостиви. То је пројекат европске сарадње којим доказујемо природи да можемо да стварамо и радимо позитивно заједно.